עבירת ריבוי נישואין – פוליגמיה

עבירת ריבוי נישואין – פוליגמיה, קבועה בסיף 176 לחוק העונשין ומייחסת לנאשם נישואין ליותר מאדם אחד. לאחר שנים רבות בהן משטרת ישראל לא אכפה את הדין בעבירה זו, מסתמנת מגמה לאכיפה ממשית בנושא ריבוי הנישואין, בין היתר במגזר החרדי ובמגזר הערבי.

זימון לחקירה במשטרה בגין עבירת ריבוי נישואין עלולה להגיע כדי פתיחת תיק פלילי, הגשת כתב אישום וענישה פלילית של ממש. עו"ד אלעד שאול, שותף מייסד במשרד אלעד שאול ושות', מסביר את המורכבות שבעבירת ריבוי הנישואין ואכיפתה:

 

מה העונש על עבירת ריבוי נישואין – פוליגמיה?

סעיף 176 לחוק העונשין מציב את עבירת ריבוי הנישואין כעבירה חמורה מסוג פשע שדינה עד 5 שנות מאסר. לשון סעיף החוק:

" נשוי הנושא אשה אחרת, ונשואה הנישאת לאיש אחר, דינם – מאסר חמש שנים."

העבירות הפליליות מתחלקות למדרג משולש, העבירות החמורות פחות הן עבירות חטא, העבירות החמורות יותר הן עבירות עוון, ואילו העבירות החמורות מכולן הן עבירות פשע שהעונש בגינן הוא מעל 3 שנות מאסר. עבירת ריבוי הנישואין היא אחת העבירות החמורות בספר החוקים והענישה בצידה מחמירה ביותר.

 

האם האיסור הפלילי על ריבוי נישואין חל גם על נשים?

בהחלט! קיים איסור מפורש לגבר לשאת מספר נשים וכן חל איסור מפורש לאישה לשאת מספר גברים. לשון החוק חסרה לעניין עבירת ריבוי נישואין – פוליגמיה של זוגות חד מיניים שהרי לשון החוק מדברת על "נשוי הנושא אישה אחרת" וכן "נשואה הנושאת איש אחר" – בעידן זה, המחוקק טרם תיקן את החוק כך שיכלול גם זוגות חד מיניים.

 

השינוי במדיניות אכיפת החוק בעבירות ריבוי נישואין – הנחיית היועמ"ש מספר 4.1112

בשנת 2017 פרסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיה המורה למשטרת ישראל, התובעים המשטרתיים ולפרקליטי משרד המשפטים להתחיל ולאכוף את עבירת ריבוי הנישואין על מנת להילחם בתופעת הפוליגמיה – ההנחיה ידועה בכינויה "מדיניות התביעה- סוגי עבירות ומבצעי עבירות – עבירת ריבוי נישואין" ומספרה "הנחיה 4.1112 להנחיות היועמ"ש".

בהנחיה סקר היועמ"ש את החולאים של תופעת הפוליגמיה וטען שמדובר בתופעה קשה ביותר, פוגענית כלפי בני המשפחה הפוליגמית ואף מהווה קרקע פורה לעבירות פליליות נוספות כגון עבירות מין, עבירות כלכליות, עבירות אלימות במשפחה והזנחת ילדים.

בין היתר, קבע היועמ"ש שתופעת הפוליגמיה נועדה לעיתים לצורכי רווח כלכלי, כך למשל, ישנו תמריץ למשפחות ברוכות ילדים לקבלת קצבאות מהביטוח הלאומי כאשר בסופו של יום "ראש המשפחה" מקבל לכיסו את סכומי הכסף הגדולים שמתקבלים ממוסדות המדינה לרווחת בני משפחתו המרובה. לאור האמור, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לאכוף את החוק ולהגיש כתבי אישום פליליים בגין עבירת ריבוי הנישואין.

 

מדיניות הענישה בעבירת ריבוי נישואין

כיצד יקבע עונשו של זה הנושא לו יותר מאישה אחת? כנקודת מוצא, הפרקליטות דורשת עונש מאסר בפועל בתיקי פוליגמיה. עם זאת, סנגור פלילי מנוסה יכול לשכנע שמתקיימות נסיבות מקלות המצדיקות הטלת עונשים מקלים יותר. מה הן הנסיבות המחמירות במקרה של עבירות ריבוי נישואין – פוליגמיה? כאשר גילה של האישה נמוך באופן מהותי מגילו של הגבר, למשל, כשגבר בן 50 נושא לאישה נוספת בחורה בת 20.

נסיבה מחמירה נוספת היא שהנישואין הנוספים התקיימו שלא בידיעת אחת מהנשים, למשל, כשגבר מסתיר מאשתו החדשה שהוא כבר נשוי. נסיבות מחמירות נוספות כוללות ביצוע עבירות פליליות כדרך אגב לריבוי הנישואין כגון אלימות כלפי אחת הנשים, כפיה או הפעלת לחץ, נישואין לצורכי מרמה ועוד.

בתאריך 28.2.2019 ניתן פסק דין בעבירת ריבוי נישואין בבית משפט השלום בבאר שבע (ת"פ 25462-04-18), הפרקליטות דרשה מבית המשפט להטיל עונש הנע בין 7 חודשי מאסר בפועל ועד שנה וחצי מאסר. הסנגור טען, בין היתר, שהנאשם נשא לעצמו אישה שניה על מנת לקיים מצווה דתית מוסלמית והוסיף טענות הגנה נוספות. לבסוף, קבע בית המשפט מתחם ענישה שנע בין 9 חודשי מאסר ל-24 חודשי מאסר בפועל לצד ענישה כלכלית כבדה.

עורכי דין אלעד שאול ושות׳

ייצוג משפטי מוביל בתחומי המשפט הפלילי!

 

איך מתגוננים מפני אישום בעבירת ריבוי נישואין?

ישנן לא מעט טענות הגנה ואנו משתמשים בטענות אלו, הלכה למעשה, באופן יום יומי במסגרת משא ומתן מול רשויות התביעה ואף טוענים טענות אלו בבתי המשפט ברחבי הארץ. בין היתר, ישנן טענות של אכיפה בררנית או הגנה מן הצדק שעשויות להוביל לביטול כתב האישום או לסגירת תיק החקירה; כמו כן, יש לקחת בחשבון את מועד הנישואין הנוספים – ככל שמועד הנישואין הנוספים אירע במועד מוקדם יותר, כך ישנה נטייה שלא למצות את הדין.

נסיבות מקלות נוספות ניתן למצוא בהוכחה שלא התקיימו יחסי ניצול או פגיעה באישה הראשונה, בנשים הנוספות או במי מילדי התא המשפחתי. ישנן אין ספור נסיבות מקלות שעשויות להקל בעונשו של אדם שנשא יותר מאישה אחת, ובחלק מהמקרים, ניתן אף להימנע מהגשת כתב האישום הודות לייצוג איכותי של עורך דין פלילי מומחה.

 

אם התגרשתי באופן לא פורמלי והתחתנתי בשנית, האם עברתי עבירה?

על פניו, כן. סעיף 177 לחוק קובע שפקיעת נישואין מקבלת תוקף משפטי אך ורק כאשר הדבר נעשה בין כתלי בית המשפט, בית דין מוסמך, או בשל מותו של בן הזוג. לכן, מי שהתגרש בדרך אלטרנטיבית והתחתן לאחר מכן עם אדם אחר – מבצע, לכאורה, עבירה של ריבוי נישואין.

 

אם התחתנתי באופן לא פורמלי עם האישה השניה, האם ביצעתי עבירה?

על פניו, כן. סעיף 178(2) לחוק קובע שאף אם הנישואין הנוספים אינם תקפים על פי החוק, ניתן לשפוט את הנאשם בהתאם לכוונתו להתחתן – אם התובע הפלילי ישתכנע שהחשוד התכוון להתחתן בנישואין נוספים, מבלי שסיים את נישואיו הקודמים, ניתן להגיש כתב אישום בגין ריבוי נישואין גם כשהנישואים אינם תקפים חוקית.

 

חקירה במשטרה או כתב אישום בגין ביגמיה – ריבוי נישואין

זימון לחקירת משטרה היא מאורע קריטי המחייב פניה לעו"ד פלילי מומחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירת ריבוי הנישואין. ישנן דקויות וטענות הגנה אותן יש לטעון כבר משלב החקירה, על מנת להפחית את הסיכוי להגשת כתב אישום והעמדה לדין פלילי.

זומנת לחקירה במשטרה? הוגשה נגדך כתב אישום בגין ריבוי נישואין? אני ממליץ לך לפנות בדחיפות לעו"ד פלילי מומחה לייעוץ ולייצוג משפטי איכותי, על מנת להימנע, ככל האפשר, מהטלת ענישה קשה, מאסר בפועל וקנסות כספיים כבדים.

 

אלעד שאול ושות' משרד עו"ד פלילי מומחה בעבירות ריבוי נישואין

עורך דין אלעד שאול, מייסד משרד אלעד שאול ושות', בין המשרדים המובילים בישראל בתחום המשפט הפלילי ועבירות צווארון לבן. המשרד מדורג כמוביל בתחומים אלו על ידי חברת הדירוג BDI. עורכי הדין הפליליים במשרד יוצאי הפרקליטות והתביעה המשטרתית, מכירים את רשויות התביעה ואת ההליך הפלילי באופן מוחלט ואבסולוטי.

המשרד מייצג באופן קבוע קהל לקוחות עילית מכל רחבי המדינה, בכל ערכאות המשפט הפלילי, החל מבית משפט השלום ועד לבית המשפט העליון. זקוקים לעורך דין פלילי בתל אביב? משרד עורכי הדין אלעד שאול ושות' מלווה ומייעץ ללקוחות בכל רחבי הארץ!

5 מתוך 5 - (4 הצבעות)
זקוקים לייעוץ אישי בנושא עבירת ריבוי נישואין – פוליגמיה?
השאירו פרטים ונשוב אליכם במהרה:
תרצו לחזור לנקודה מסוימת בכתבה?
כותב המאמר
Picture of עורך דין אלעד שאול
עורך דין אלעד שאול
שותף מייסד במשרד. מעורכי הדין הפליליים המובילים בישראל, יוצא פרקליטות מחוז תל-אביב ובוגר האוניברסיטה העברית בירושלים. נחשב לאחד המומחים הבולטים בתחומי עבירות מחשב, סייבר, מרמה והונאה ועבירות צווארון לבן. מוסמך מטעם גופי ממשל בארץ, באירופה ובארה"ב לניהול סיכוני סייבר, הגנת הפרטיות וניהול משברים.

עו"ד אלעד שאול בפייסבוק • עו"ד אלעד שאול ביוטיוב • מייל אישי [email protected]

מאמרים נוספים בתחום
עורך דין אלעד שאול רקע שקוף
זקוקים לייעוץ?
השאירו פרטים ונשוב אליכם במהרה
הנושא דחוף? חייגו 24 שעות ביממה
לקוחות ממליצים
עו"ד אלעד תמיד זמין ליעוץ ומענה. נעזרתי בשירותיו מס פעמים
Sharon E.
Sharon E.
16:53 04 Apr 16
תותח על
Uri N.
Uri N.
09:12 25 Sep 17
הייתי בסיטואציה קשה. והגעתי אליו ממש במקרה. לא ידעתי לאן אני נכנס, הייתי מבולבל והרוס, עד שהגעתי אליו. הוא פשוט הקשיב לי, והעמיד אותי על 2 רגליי. פרס בפניי את האפשרויות והיה לצידי לכל אורך הדרך.רוצה לשבח ולהגיד שעו"ד אלעד שאול אדם ענק עם לב יותר ענק, נלחם בשבילי ותמך בי, ולא הרפה. גם כשהייתי נודניק בשיחות, ידע להסביר, עד שאבין ואדע הכל.תודה לך! אין ספק שאלוהים שלח לי אותך. המלאך השומר שלי.
Shay B.
Shay B.
15:03 21 Nov 19
זה העו"ד שתרצה/י לפנות אליו. יסודי, מקצועי, רציני. עזר לי בשני מקרים, והשיג את התוצאה הרצויה. ממליץ בחום!
Meir B.
Meir B.
15:22 25 Nov 19
אלעד בחור נחמד רציני והכי חשוב - מקצועי הוא העניק לי שירות מעולה.שירות אישי ומקצועי. תמיד פנוי לשאלה או התייעצות, תמיד רוצה בטובתי ותמיד נחמד.אלעד הוא מקצוען אמיתי, ידעתי שאני בידיים טובות מהרגע הראשוןהשירות שהוא מעניק הוא מעולה ואמיתי בלי משחקים, עורך דין לאנשים שחשוב להם שהעבודה תבוצעיש בעלי מקצוע אמיתיים ויש בעלי מקצוע שעושים הרבה רעש, ההבדלים הם שאלה שעושים רעש וצלצולים לא באמת עושים את העבודה ואלעד בהחלט עושה את העבודה על הצד הטוב ביותראין לי ספק שאפנה ואשתמש בשירותיו של אלעד גם בעתיד במקרה הצורךתודה רבה עו''ד אלעד שאול
daniel D.
daniel D.
07:51 10 Sep 23
שלום רב,רוצה להגיד רק שאין עורכי דין מקצועיים ואמינים כאלה. עונה על כל שאלה, בן אדם מאוד מקצועי שעזר לי באמת המוןרוצה להמליץ עליו וכל מי שיקח את השרותים שלו לא יצטער על זה.ממליץ בחום פשוט אלוף☝️🙏
איציק ק.
איציק ק.
04:53 04 Sep 23
Efficiency, professionalism, quickness, well hearted gentleman !
Stephane P.
Stephane P.
08:43 24 Aug 23
‏בן אדם משכמו ומעלה אמין!!!
Bar T.
Bar T.
08:28 07 Aug 23
הטופ של הטופ!שירות ומקצועיות ללא פשרות,לא "חושב" אלא גר מחוץ ל"קופסא"תודה רבה על טיפול מסור ויעיל 🙏🏻
משה כ.
משה כ.
18:48 26 Jul 23
שירות מדהים!
david H.
david H.
18:33 13 Jun 23
אלעד, אהרן והצוות מעולים מצוינים משכמם ומעלה.
Menashe
Menashe
08:07 14 Feb 23
באמת בן אדם טוב ועוזר תודה רבה ממליץ בחום
אורים ש.
אורים ש.
11:29 10 Nov 22
דיברתי עם אלעד בטלפון לגבי מקרה שהייתי צריך עזרה לגביו.בסופו של דבר עברתי את התהליך איתו וגיליתי אדם מקצועי שיודע להגיד את המילה הנכונה ולתת לך תחושת ביטחון.מאוד מקצועי - ממליץ בחום
John C.
John C.
13:04 28 Oct 22
עו"ד פלילי נהדר, אדם קשוב, מקצועי, מבין עניין, יצירתי מאוד ובעל כושר שכנוע. ייצג אותי בתיק של תלונת שווא על הטרדה מינית וגם בחקירה תחת אזהרה בחקירה במשטרה. תודה לאל התיק נסגר מחוסר אשמה ואין לי מילים איך להודות לו!
arie B.
arie B.
09:56 26 Apr 22
לעורכי הדין אהרון מלכה ואלעד שאול היקרים,אין מילים שיכולו להביע את הערכתנו על העזרה והנתינה, על המאמצים הענקיים שעשיתם למעננו,על האוזן הקשבת בכל רגע נתון,תודה על הסבלנות ועל ההשקעה המתמדת והבלתי פוסקת,על כך שאתם רואים את האדם עצמו ואת מכאוביו לפני הכל, תודה שהחזרתם לנו את החיים למשפחה.אתם הבחירה הכי טובה שעשינו,תודה על הכל מכל הלב והנשמה.
ornat H.
ornat H.
17:24 20 Apr 22
עורך דין אלעד שאול הוא העורך דין הפלילי הכי טוב שיצא לי להכיר !מעבר לאישיותו הייחודית הוא מקצועי ברמות.ממליצה בחום לכל מי שנזקק לעזרה בתחום הפלילי וניהול משברים לא לחשוב פעמיים ולצלצל לאלעד!!
בר י.
בר י.
13:26 20 Apr 22
עו''ד מקצועי שמכיר טוב טוב כאב של לקוחות עם ארגז כלים חשוב לפתרון כל סוגיה! פשוט תותח!
yael E.
yael E.
13:15 20 Apr 22
עו''ד מספר 1. בן אדם רציני, מקצועי ויסודי!
Marina G.
Marina G.
12:39 20 Apr 22
עורך דין פלילי אלעד שאול היה באמת הדבר הכי טוב שיכלתי לבקש לעצמי, השירות,היחס האישי,ההקשבה ,רואים שבאמת אכפת לו לעזור לך והוא רוצה בטובתך. אני שמעתי דברים טובים על אלעד,אבל מעולם תיארתי שהוא יעלה על כל הציפיות שלי, פשוט תודה,אני יודע בוודאות שבלעדיך לא הייתי מגיע לאותם תוצאות,אלוף אלוף אלוף!!
רון ח.
רון ח.
12:34 20 Apr 22
חביב, מקצועי, מלא בידע. מומלץ בחום!
Emily A.
Emily A.
12:18 20 Apr 22
ממליצה מאוד משרד עורכי דין מקצועי , איכותי , אלופים בשרות 🙏🙏
מירי מ.
מירי מ.
14:48 12 Jan 22
ממליצה בחום מדובר באנשי מקצוע מהמעלה הראשונה ביותר אדיבים לוחמניים ומה לא בקיצור מספר 1 בארץ נקודה
הדר א.
הדר א.
14:30 12 Jan 22
מדובר במקצוענים אמתיים אנשי שירות ברמה הגבוהה ביותר משרד שאני מכנה אותו לוחמים ,שירותים רגישים עם הסבר פנים ללקוח בכל שעה והכי חשוב לוחמניים ממליץ לכולם שירות מספר 1 בארץ 🙏🙏
david M.
david M.
14:27 12 Jan 22
מקצוען אמיתי.
Tomer
Tomer
10:41 25 Dec 21
במקרה הגעתי למשרד של עו"ד אלעד שאול, ואני חייב לציין שהטיפול שלו במקרה שלי היה יוצא דופן!!! האיכפתיות שלו, החריצות, המקצועיות והיחס האישי - אלה לא רק סיסמאות, ככה הוא מתנהל!!! ממליץ בחום!!!!
מיכאל ו.
מיכאל ו.
18:30 20 Dec 21
תודה על השירות המשפטי והטיפול המצוין אני מעריך אותך
ציון א.
ציון א.
11:17 12 Sep 21
מאוד נדיר בעולם הזה למצוא עו״ד כלכך מקצוען ומסור. לבחור בו הייתה ההחלטה הכי טובה שקיבלנו, ובתחום הזה ההחלטה הזאת יכולה להיות גורלית. עובד מסביב לשעון, מקדיש תשומת לב לכל תיק, וחד ומדויק בצורה בלתי רגילה. ממליצים מאוד מאוד על עו״ד אלעד שאול לכל צורך של עו״ד פלילי.
KC
KC
07:29 30 Jun 21
עו"ד אלעד שאול הוא עו"ד מנוסה ומקצועי, טיפל בי במקצועיות ובמסיקות והביא לתוצאה המבוקשת.תודה רבה.
אורן בן ס.
אורן בן ס.
11:44 21 Jul 20
אף פעם לא תיארתי לעצמי שיצטרך עורך דין פלילי. מצאתי את החי טוב בעולם באחריות. חביייבייי
מופיד ת.
מופיד ת.
20:59 20 Jul 20
אלעד שאול הוא עורך דין פלילי מצוין! ממליץ
Dani A.
Dani A.
19:48 08 Jul 20
איכות השירות יוצאת מגדר הרגיל.כל יעוץ - יעוץ.כל עצה - עצה.הופתעתי לגלות עו"ד מבריק וחריף, אסטרטג מנוסה שהרגיש לי קצת כאילו חוזה את הנולד.... Briliant!
Gal W.
Gal W.
21:02 29 Jun 20
העורך דין הכי טוב בארץ לעבירות מחשב וסייבר. הגעתי אליו אחרי שעברתי עורך דין חאפר שאיכזב מאוד. עו"ד שאול עשה עבודה מרשימה לאללה! שוקראן חביבי
Wisam F.
Wisam F.
20:51 29 Jun 20
עו"ד מתחשב ענייני שממש הציל אותי ואת משפחתי..
Roy K.
Roy K.
09:05 23 Oct 17
תמיד תודה
איציק א.
איציק א.
18:57 05 Apr 16
ממליצים בחום!
יהודה ושלהבת ש.
יהודה ושלהבת ש.
13:38 05 Apr 16
בתור אחד שחלק איתו חדר כמתמחה בפרקליטות מחוז תל אביב פליל, אוכל לומר בלב שלם שהוא אחד המוכשרים שנתקלתי בהם...
לואי ע.
לואי ע.
03:58 05 Apr 16
אלוף
אורטל ל.
אורטל ל.
18:13 04 Apr 16
ממליץ.
Joe A.
Joe A.
23:22 05 Mar 16
עורך דין מעולה!! יחס אישי מצויין!שירות אמין הגון ויסודימומלץ ביותר!!!
dor E.
dor E.
21:25 26 Feb 16
העורך דין הפלילי ה כ י מקצועי, יסודי וחד!!!
נטע צ.
נטע צ.
20:21 20 Feb 16
עו"ד מקצוען!
נדב ש.
נדב ש.
20:09 20 Feb 16
אנושי, ישר אמין ונאמן
שירלי ר.
שירלי ר.
19:47 20 Feb 16
מקצועי, אחראי ואמין.
Ronen A.
Ronen A.
19:15 20 Feb 16
קודם כל אדם מדהים, ולאחר מכן עורך דין מנוסה הבקיא ברזי המשפט. עלה והצלח!
אסף ד.
אסף ד.
18:36 20 Feb 16
מבריק
אליהו א.
אליהו א.
18:26 20 Feb 16
.אמין חד ומפולפל
yacov y
yacov y
18:25 20 Feb 16
מלך
Carmel A.
Carmel A.
17:11 20 Feb 16
עו"ד שאול אלבז, עו"ד ברמה גבוהה, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית, בעל יחסי אנוש מעולים ושירות מקצועי, אמין ואדיב ביותר. מומלץ מאוד!
עדי משה ב.
עדי משה ב.
16:59 20 Feb 16
מקצועי ואמין!
Nir R.
Nir R.
16:51 20 Feb 16
מקצועי ואמין !!
הודיה ש.
הודיה ש.
16:43 20 Feb 16
עו״ד שאול אלבז הוא עו״ד מצוין ומומלץ מאוד! לא תתאכזבו. מקצועי מאוד,אמין ונעים הליכות.
Sharon S.
Sharon S.
16:35 20 Feb 16
אדם שמבין עניין בעל תשוקה וכישרון למקצוע
Yotam H.
Yotam H.
16:32 20 Feb 16
js_loader
לשיחת ייעוץ עם עו״ד אלעד שאול, ללא עלות וללא התחייבות, חייגו עכשיו!
עורך דין אלעד שאול רקע שקוף
זקוקים לייעוץ?
השאירו פרטים ונשוב אליכם במהרה
הנושא דחוף? חייגו 24 שעות ביממה