מהי טובת הנאה
טובת הנאה היא נתינה או הטבה ב "כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת" (סעיף 293 לחוק העונשין), וזאת בתמורה לפעולה מטיבה כלפי הנותן. החוק אוסר על קבלת טובת הנאה ומתאר אותה כנתינה שיש בה כוונה פלילית.
מתי מתגבשת עבירת טובות הנאה?
טובת הנאה מתגבשת כשיש חשד לקבלת "משהו" תמורת מתן שירות. גם מתן טובת הנאה מבלי לקבל תמורה נחשב לעבירה. מי שקיבל את טובת ההנאה עשוי להיות מחויב גם בעתיד כלפי מי שהעניק לו את טובת ההנאה.
טובת הנאה יכולה להינתן :
- כתנאי לקבל משהו בתמורה;
- כהוקרת תודה על משהו שנעשה לנותן;
- כ"שלח לחמך על פני המים" – כלומר לאינטרס עתידי כלשהו של הנותן;
קבלת טובת הנאה ע"י נבחרי ציבור
קבלת טובת הנאה נכללת בעבירות צווארון לבן הקשורות לעבירת השוחד. בעבירה זו יש 2 צדדים גורם שמקבל את טובת ההנאה / השוחד ועובד בדרך כלל בשירות הציבורי, ומהצד השני גורם שנותן את השוחד או את טובת ההנאה, בתמורה לשירות מיוחד, קידום ענין אישי, טיפול, שירות עתידי, וכולי. בעבירה זו יש פגיעה ביסודות השלטון הדמוקרטי ופגיעה באמון הציבור. מי שמעורב בכך יכולים להיות פוליטיקאים ואנשי ציבור, פקידים בכירים, רופאים, סוהרים, וכולי.
מדובר בעבירה חמורה בעלת אופי של שחיתות ופגיעה במוסר, ביושר, ובשקיפות שנדרשים מעובדי ציבור.
עבירת השוחד
עבירת שוחד היא מהחמורות שבעבירות שבחוק העונשין. מעובד ציבור נדרש סטנדרט של אמון ויושרה שכן הוא מונה למען שרות הציבורי ונדרש להתנהלות תקינה, ולפיכך, עונשו של עובד ציבור שלוקח שוחד בשל מעשה שקשור לתפקידו יהיה מאסר לשנים ארוכות.
מדובר במצב שבו עובד ציבור מקבל טובת הנאה כלשהי ובתמורה לכך מתחייב להעניק שרות מיוחד לנותן. קבלת טובת ההנאה יש בה כדי להשפיע על שיקול הדעת, לגרום לו להיות גם במצב של ניגוד עניינים, ולפגוע בכך בפעילותו ותפקידו התקין.
עבירת השוחד כוללת יסוד עובדתי ונפשי:
היסוד העובדתי : מי שלקח את השוחד הוא עובד ציבור (לפי החוק הוא יכול להיות גם בתפקיד זמני, גם בהתנדבות, וגם רק מועמד);
לקיחת טובת ההנאה היא בעבור מעשה או פעולה שקשורים לתפקיד של עובד הציבור, כלומר, צריך להוכיח שניתן משהו לעובד הציבור בכסף או בשווה כסף;
נדרש קשר סיבתי עובדתי בין טובת ההנאה והתמורה שקשורה לתפקידו של עובד הציבור;
היסוד הנפשי: מודעות של עובד הציבור לעובדות המקרה;
מודעות לכך שהמתנה ניתנה עבור המעשה שקשור לתפקידו של עובד הציבור;
בית המשפט נותן פירוש רחב לעבירת השוחד. נקבע בפסיקה כי התמורה מצד עובד הציבור היא לא רק במעשה או בפעולות שקשורות לסמכותו, אלא גם ליכולת שלו לעשות שימוש בקשרים שלו, או להשפיע מתוקף כוח כהונתו. בית המשפט בודק את מטרות "המתנה/טובת ההנאה" (האם היא לגיטימית או לא וזאת באמצעות מאפיינים כמו גובה סכומי הכסף, היחסים בין הנותן והמקבל, וכולי)
נקבע בפסיקה שהעבירה מתגבשת גם כאשר מקבל השוחד לא ביצע ולא התכוון לעשות מעשה בתמורה למתנה. כמו כן די להוכיח אפשרות עתידית לפוטנציאל לתת תמורה גם בעתיד.
בשנת 2010 תוקן החוק והחמיר בעונש כלפי מי שלוקח או נותן שוחד. העונש על לקיחת שוחד הוא 10 שנים מאסר ו/או קנס ועל נותן השוחד 7 שנים מאסר. שנות מאסר ארוכות והקנסות הכבדים שמטיל המחוקק על מי שעבר את העבירה, מעידים על חומרתה עבירת השוחד, כך שגם העדר עבר פלילי לא יקל את העונשים.
עורכי דין אלעד שאול ושות׳
ייצוג משפטי מוביל בתחומי המשפט הפלילי!
טובות הנאה מותרות – האם אפשרי?
קבלת טובות הנאה על ידי עובדי ציבור מהווה שחיתות שלטונית. העקרון הוא שכל מתנה כספית או בשווי כספי אסורה היא, כל עוד טובת ההנאה ניתנת עבור פעולה שקשורה לתפקידו של עובד הציבור. כאשר עולה טענה שהמתנה ניתנה מתוך יחסי חברות, בודקים את טיב היחסים וטיב המתנה.
חוק שרותי הציבור (מתנות), תש"ם – 1979 קובע, שמתנה שנמסרת לעובד מדינה הופכת להיות קנין המדינה. על עובד הציבור חלה חובת ציות לגבי המתנה שקיבל, והמתנה מהווה על פי החוק "הקניית נכס שלא בתמורה או מתן שירות או טובת הנאה אחרת שלא בתמורה". האיסור לקבל את המתנה חל גם על בני המשפחה של איש ציבור, והעונש על כך הוא קנס גבוה פי 3 משווי המתנה.
בית המשפט העליון קבע כי מטרתו של חוק המתנות היא שמירה על טוהר מידות בשירות הציבורי, וחיזוק אמון הציבור ברשויות השלטון תוך שלילת השפעתה של המתנה על שיקול הדעת של העובד.
החוק מבקש לבסס כללים שנוגעים להתנהגות ונורמות לעובדי ציבור, ולקבוע הסדרים לקבלת מתנות, כאשר יש מקרים בהם קבלת המתנה היא לגיטימית כמפורט בסייגים שבחוק המפורטים להלן:
חובת הדיווח – החוק מטיל חובת דיווח של איש הציבור לגבי מתנות שקיבל. כאשר הוכח שהמתנה נמסרה מחבר לעבודה ללא קשר לתפקידו של איש הציבור, הוא יוכל לשמור ולהנות מהמתנה.
חובת ההוכחה – המתנה תאושר כמתנה אישית אחרי שאיש הציבור יוכיח וישכנע את האפוטרופוס הכללי שלא קיים קשר בין המתנה לקידום נושאים אישיים של נותן המתנה.
מתנה לא תאושר כאשר יש לה ערך למדינה ושווי כלכלי גדול. כמו כן המתנה לא תישמר בידיו של עובד כאשר עולה ממנה חשש ממשי לפגיעה בטוהר המידות. להגנתו יוכל העובד לטעון שהמתנה לא ניתנה למען קידום אינטרסים של מי שנתן אותה.
לסיכום : החוק מתיר קבלת מתנות כאשר:
מדובר במתנה סבירה בעלת ערך קטן;
כאשר מדובר במתנה מחברים לעבודה;
כאשר מדובר בפרס שניתן לעובד הציבור בגין הישגים מאוצר המדינה;
דוגמאות:
מתנה שנותנים בסיומו של טיפול כלשהו מבלי להתנות אותה בשום שירות או טובת הנאה, סביר שלא תעורר חשד.
שי סביר לחג ללא אינטרס כלשהו.
מתנה בערך סביר/הגיוני לאירוע, כאשר אין קשר בין נותן המתנה ואינטרס לקידום שירות בתמורה.
כאשר מדובר במשהו מזערי כמו מתנה צנועה לקבלת תואר, פרס, או מתנה לעובד שפורש, שאינה קשורה לבקשה כזו או אחרת או לטיפול מיוחד – לא תעורר ככל הנראה חשד לפלילים.
בכל מקרה יבחן בית המשפט תמיד אם עצם נתינת המתנה קשורה או נובעת מיחסי ידידות ולא מכוונה לקבל טובת הנאה.
החשיבות בייצוג של עורך דין פלילי
אנשים תמימים ללא כוונה יכולים להסתבך במצב של קבלת/נתינת שוחד. אם אתה חשוד בעבירת טובות הנאה חשוב מאוד שתיוועץ מיד בעורך דין פלילי מומחה לתחום וזאת עוד משלב החקירה. ייעוץ משפטי חיוני מאוד עבור מי שצריך להתמודד עם חשדות שעולים בתקשורת למתן או קבלת שוחד וזאת כדי למנוע הפללה עצמית. עורך דין המייצג בעבירת שוחד יצטרך לשלול טענות של כוונה ואינטרסים להשיג מטרה כלשהי מצד מי שמעורב במתן טובת הנאה.
ניסיונו של עורך הדין הינו משמעותי, שכן עליו להתמודד גם עם מקרים שנמצאים בתחום אפור, שהאיסור לגביהם אינו חד משמעי. מכיוון שבית המשפט נותן פירוש נרחב לעבירת שוחד בלתי אפשרי כמעט להתנהל בתיקים כאילו ללא סיוע של עורך דין מומחה בתחום.
עורך הדין אלעד שאול מטובי עורכי הדין הפליליים בישראל, ויוצא הפרקליטות הינו בעל ניסיון עתיר שנים ומומחיות בכל הקשור לעבירות צווארון לבן. עורך הדין מומחה בייצוג נאשמים וחשודים, והוא גרף הצלחות בייצוג בעבירות של שוחד וקבלת טובות הנאה. אם נקלעת לתסבוכת פלילית ולחקירות משטרתיות בעבירת טובת הנאה / שוחד, מומלץ שתפנה מיד וללא היסוס לעורך הדין אלעד שאול לקבלת יעוץ וליווי בחקירה ולאורך כל ההליך הפלילי. מובטחת לך הצלחה ודיסקרטיות מלאה.