בירור מצב חקירה במשטרה – המדריך המלא!
נחקרת בחשד לביצוע עבירה פלילית? או הגשת תלונה במשטרה בגין עבירה שנעשתה כלפיך? איך ניתן לברר מצב תיק משטרה? והאם מתלונן וחשוד זכאים לקבל את אותו המידע? עו"ד פלילי אלעד שאול מסביר:
מערכת נפגעי עבירה (מנ"ע)
עבור מתלוננים המוגדרים "קורבן עבירה", מעמידה משטרת ישראל את מערכת נפגעי עבירה (מנ"ע). מערכת המנ"ע היא מערכת אינטרנטית, אליה יכול המתלונן להתחבר באמצעות הזנת סיסמה שקיבל במעמד הגשת התלונה.
המערכת מאפשרת למתלונן לקבל מידע בסיסי על התיק כגון:
- מיקום התיק: למשל "התיק נמצא ביחידת החקירות בתחנת לב תל-אביב".
- זהות החשודים שנחקרו: לעיתים הפרטים המוזנים למערכת לא מדוייקים או חסרים (למשל ראשי תיבות של שם החשוד).
- צווי הרחקה: צווים שניתנו להגנה על המתלונן על ידי קצין החקירות.
אך האם מערכת מנ"ע מספק פתרון טוב למי שצריך בירור מצב חקירה במשטרה? הבעיה המרכזית היא שמערכת מנע מעדכנת בדיעבד על החלטות שכבר התקבלו. מתלוננים רבים טוענים לחוסרים במערכת מנ"ע, נטען שאין מענה טלפוני למתלוננים בתחנות המשטרה, אין עדכון על מצב התיק, קצב התקדמות החקירה ותוצאותיה.
מתלוננים רבים טענו בפניי שגילו במקרה על כך שהתיק נסגר, לעיתים חודשים ארוכים ואף שנים לאחר הגשת התלונה. מניסיוני הרב, משטרת ישראל לא משתפת פעולה עם מתלוננים ולא מעדכנת אותם באופן רציף בסטטוס התיק. מתלונן שרוצה לעקוב אחרי סטטוס הטיפול, צריך ליזום ולדרוש תשובות. הדבר יוצר תסכול רב ותחושת אי וודאות.
בירור מצב חקירה במשטרה
השיטה היעילה ביותר לבירור מצב חקירה שמתנהלת במשטרה, היא באמצעות פניה בכתב על ידי עורך דין פלילי.
כשמתלונן פונה לתחנת המשטרה בעצמו לרוב הוא יתקל באחד מאלו:
- אין מענה טלפוני.
- המתנה ארוכה על הקו.
- תשובות מתחמקות.
- העברה משוטר לשוטר עד ניתוק השיחה.
עד מהרה מגיע המתלונן לסף ייאוש. כשעורך דין פלילי פונה לבירור סטטוס התלונה – הפניה מועברת ליועץ המשפטי של התחנה שמחויב לענות בכתב תוך זמן סביר ובמקרים רבים אנו מקבלים תשובה מיידית טלפונית על ידי אחד מקציני החקירות המוכרים לנו.
פניה ליחידה תלונות הציבור במשטרה
במקרים חריגים, כשיחידת חקירות לא משתפת פעולה ולא מאפשרת לברר מצב חקירה או חקירה באזהרה במשטרה – אנו פונים לקצין תלונות הציבור. יחידת תלונות הציבור במשטרה מטפלת בהתנהלות לקויה של שוטרים בעת מילוי תפקידם.
היחידה פועלת מכוח פקודת המטה הארצי מספר 6.03.01 בדבר "הטיפול בתלונות הציבור", בעניינן הללו:
- מחדלים של תחנות משטרה בנוגע למילוי תפקידם.
- מעשים שעשו שוטרים במילוי תפקידם שמנוגדים לנהלי המשטרה.
- התנהגות בלתי נאותה של שוטרים.
- שימוש חורג בסמכויות.
- התנהלות כללי של שוטר או של יחידת משטרה.
בשונה מהגשת תלונה במחלקה לחקירות שוטרים, היחידה לתלונות הציבור לא מטפל בחשד לעבירה פלילית שבוצעה על ידי שוטר. היחידה מטפלת בעבירות משמעת ובהתנהלות לא תקינה במישור המשמעתי או השירותי.
להלן רשימת קציני תלונות הציבור ברחבי הארץ:
- תל-אביב: רחוב סלמה 18, תל אביב, טלפון 03-6802430.
- מחוז המרכז: רחוב הרצל 80, רמלה, טלפון 08-9279412.
- מחוז דרום: רחוב דרך טוביהו 5, באר שבע, טלפון 08-6464649.
- ירושלים: רחוב יפו 30, ירושלים, טלפון 02-5391304.
- הצפון: מטה מחוז נצרת, טלפון 04-6509463.
תחת כל מחוז ישנן יחידות מרחביות המטפלות בתחנות המשטרה השכונתיות. כמו כן, קיימת יחדיה ארצית לתלונות הציבור שמפקחת על היחידות המחוזיות והמרחביות כאחד. אם ניסיתים לברר מצב חקירה במשטרה ונתקלתם בסירוב, פנו לעורך דין פלילי להמשך טיפול.
עורכי דין אלעד שאול ושות׳
ייצוג משפטי מוביל בתחומי המשפט הפלילי!
בירור מצב חקירה במשטרה על ידי חשוד
ומה יכול לעשות חשוד לאחר שנחקר במשטרה? כיצד יערוך בירור מצב חקירה במשטרה?
לאחר חקירה במשטרה ניתן להחליט:
- לעצור את החשוד.
- לשחרר את החשוד לביתו בתנאים מגילים.
- לשחרר את החשוד ללא כל תנאי.
בכל מקרה, תיק החקירה ממשיך להתנהל, המשטרה מבצעת פעולות חקירה עד לסיומה. עם סיום החקירה, התיק עובר לתובע שיחליט האם להגיש כתב אישום כנגד החשוד או לסגור את התיק. חוסר הוודאות מפריע לאזרחים רבים לשוב לשגרת החיים והם רוצים לברר את מצב התיק, סטטוס החקירה והצפי לסיום ההליך הפלילי. הנחיות היועץ המשפטי לממשלה משנת 2010 קובעות שחלוף זמן רב ממועד פתיחת חקירה מהווה שיקול לסגירת התיק.
על מנת לשפר את קצב טיפול רשויות התביעה בתיקי חקירה, הקצה היועמ"ש מועדים להגשת כתבי אישום או החלטה על סגירת התיק:
- בעבירות עוון: יש לסיים טיפול בתיק תוך 12 חודשים (שנה).
- בעבירת פשע שדינה עד 10 שנות מאסר: לרשות התביעה 18 חודשים (שנה וחצי).
- בעבירות פשע מעל 10 שנות מאסר: לתובע עומדים 24 חודשים (שנתיים) לקבלת החלטה.
ישנם חריגים המשפיעים על משך הזמן ואף מקנים לתובע "אורכה":
- במקרה של החזרת התיק למשטרה לצורך ביצוע השלמות חקירה.
- בשל חוסר יכולת לגבש החלטה בשל היעדרות עד או חשוד.
- בתיקים מורכבים: שחיתות שלטונית ועבירות כלכליות.
חשוד אמור לצפות לסיום החקירה וגיבוש החלטה אם להעמידו לדין או לגנוז את התיק תוך שנה עד שנתיים.
האם חשוד רשאי לפנות למשטרה לבירור מצב התיק?
עקרונית כן. אך מדובר באקט מסוכן ולא מומלץ. פניה עצמאית למשטרה או לתובע משטרתי בניסיון לערוך בירור מצב חקירה במשטרה עלולה לסבך את החשוד. נתקלתי במקרים רבים בהם חשוד פנה לתחנה עצמאית ונלקח מידית להשלמות חקירה כשהוא לא מוכן. כל דבר שחשוד אומר לאיש משטרה, לתובע משטרתי או לפרקליט – יתועד וישמש נגדו בהליך המשפטי.
בירור מצב תלונה במשטרה צריך להיעשות על ידי עורך דין פלילי מנוסה שיודע כיצד לפעול וממה להימנע.
האם לברר את מצב התיק או שהדבר "יעיר דובים רדומים"?
כל תיק חקירה מועבר בסיום החקירה להחלטת אחד הגורמים הללו:
- קצין חקירות – בתיקים קטנים.
- תובע משטרתי – בתיקים בינוניים בסמוך התביעה המשטרתית.
- פרקליט – בתיקים חמורים שבסמכות הפרקליטות.
אין תיקים שנופלים בין הכיסאות ואין דובים שנרדמים במשטרת ישראל ובמשרד המשפטים. יחד עם זאת, ישנן סיטואציות בהן חלוף הזמן יכול לשרת את החשוד ולכן לא תמיד מומלץ להאיץ במשטרה לסיים את עבודתה. מצד שני, ישנם מקרים בהם החשוד חף מפשע, נגרם לו נזק מתיק החקירה נגדו ויש להאיץ במשטרה לסיים את החקירה.
ההחלטה אם לפנות לרשויות התביעה לברר את מצב התיק, או לאפשר לזמן לחלוף, תתקבל אסטרטגית על ידי עורך דין פלילי. יש לשקול היטב את הסיכונים והסיכויים בפניה לבירור מצב התיק.
האם ניתן להשפיע על סגירת התיק עוד בשלב החקירה?
בהחלט. ליווי משפטי איכותי עשוי להשפיע על תוצאות ההליך המשפטי לאורך כל הדרך. בתיקים רבים, אנו יוצרים קשר עם קציני החקירות ודורשים לבצע פעולות חקירה שיכולות לנקות את הלקוח מחשד. התעלמות מפעולות חקירה אלו תפגע או תעלים ראיות מזכות ובכוחן להוביל לסגירת התיק הפלילי בשל מחדלי חקירה.
בנוסף, לעיתים אנו יוצרים קשר עם התובע הפלילי הממונה על תיק החקירה ויוזמים משא ומתן בניסיון להוביל לסגירת תיק החקירה, הצעה להסדר טיעון מקל או הטיית ההליך לסגירת התיק בהסדר מותנה, למשל. גלגלי ההליך הפלילי צועדים בכיוון אחד ובכיוון אחד בלבד – הרשעת החשוד. לכן אנו ממליצים לכל חשוד לפנות בהקדם לקבלת ליווי משפטי צמוד על מנת להילחם על זכויותיו ועל חפותו.