מי מאיתנו לא שמע על עבירת הפרת האמונים, כשבדרך כלל כשמדברים עליה היא מכונה "מרמה והפרת אמונים". בשנים האחרונות אנו שומעים על נבחרי ציבור, וגורמים בכירים רבים בשירות הציבורי שמואשמים בה. מה עלי לעשות אם קיבלתי זימון לחקירה באזרה בחשד לעבירת הפרת אמונים? איך יודעים עם איזה עורך דין הפרת אמונים כדאי להתייעץ? ומה מקור העבירה? כל הפרטים כאן
עבירת מרמה והפרת אמונים
מקור העבירה בסעיף 284 לחוק העונשין:
"עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו – מאסר שלוש שנים". בעצם מדובר כאן במעשה של עובד ציבור, שמפר את האמון שהציבור נותן בו.
במהלך השנים הורחבה העבירה גם לנבחרי ציבור, שמואשמים בכך שמפרים את האמון שהבוחר נתן בהם, לעשות את תפקידם ללא משוא פנים. בסוף, עובד הציבור מחויב לפני הכל לציבור, ולכן עליו לגרום לאמון הציבור במערכת השלטונית להיות גבוה, וזאת על ידי שמירה על טוהר המידות ועל האינטרס הציבורי.
מה זה אומר אינטרס ציבורי? ואיך יכולה להתרחש הפרת אמונים?
הפסיקה הגדירה את יסודות העבירה, בין השאר בע"פ 884/80 מדינת ישראל נ' גרוסמן. באותו מקרה, היה מדובר בפקיד ציבור שקנה דרך המשפחה שלו אג"ח בהתאם למידע שהגיע לידיו כעובד ציבור. הוא השתמש בסמכותו שלא כהלכה וניצל אותה לרווחיו האישיים. השופטים ברק ובייסקי הרשיעו אותו.
באותו מקרה, הם טענו שאין לפרט מה זה בדיוק הפרת אמונים, דרך נסיבות, אלא טענו שמדובר בעיקרון, שיש ליישם, ועליו עומדת העבירה. הם לא רצו להיכנס לרזולוציה מדויקת כיוון שהם לא יכולים לחזות את כל התסריטים בהם היא תתקיים. במקרה הזה הם הרשיעו – בגלל האמון, הנראות וחשיבות אמון הציבור במערכת המתוקנת – אבל עדיין מעדיפים לא לקבוע מסמרות. באותה עבירה הם התמקדו בתוצאה.
פסק הדין המנחה בעבירת הפרת האמונים
פסק הדין, אליו מתייחסים כמנחה במסגרת פרשנות העבירה, הוא פסק הדין "שבס" שהפך את הלכת גרוסמן, וקבע שמדובר בעבירת התנהגות. כלומר, פחות חשובה התוצאה, אלא ההתנהגות של הנאשם, וכך נקבע בדנ"פ 1397/03 מדינת ישראל נ' שבס:
"הערכים המוגנים של העבירה הם אמון הציבור בעובדי הציבור, טוהר המידות של פקידי הציבור (שהוא ערך שזכה למעמד חוקתי במשפט הישראלי) ואינטרס הציבורי עליו מופקד עובד הציבור (שעניינו הבטחת פעילותו התקינה של המנהל הציבורי). כל אחד מערכים אלה עומד בפני עצמו, ואין דרישה כי בכל מקרה של הפרת אמונים ייפגעו שלושת הערכים גם יחד"
בעצם בית המשפט קבע 3 דברים מרכזיים לגבי העבירה:
- מעבירה תוצאתית – מעבר לעבירה התנהגותית. אין צורך שעובד הציבור יבין את הפגם המוסרי – הפגיעה באמון הציבור קורית בעצם התרחשות העבירה. הפגיעה היא אמורפית ואין צורך לכמת אותה.
- אין צורך בסמיכות זמנים – ככל שציר המרחק גדל הרבה יותר קשה להוכיח את הפגיעה שנעשתה. יש מסה קריטית של אירועים שלאחריה קשה מאוד לשקם את אמון הציבור. (מתן שוחד כ"שלח לחמך" כשבהמשך נתגלית התוצאה שלו).
- לא כל הפרת אמונים היא פלילית – שבס מדבר על סיטואציה של ניגוד עניינים, בין האינטרס של האחים לאינטרס הציבורי. השופט ברק אומר שלא תמיד ניגוד עניינים יהווה עבירה פלילית. כדי ש"סטיה מן השורה" תהווה הפרת אמונים יש צורך בפן מחמיר.
עורכי דין אלעד שאול ושות׳
ייצוג משפטי מוביל בתחומי המשפט הפלילי!
מהי הפרת אמונים?
מדובר במונח רחב, שעדיין מפרשים אותו בפסקי דין בבית השפט העליון:
- שימוש בסמכויות וכוחות שניתנו לעובד הציבור שלא כדי לשרת את האינטרס, שהכוח והסמכות באו להגשים/אינטרס אחר כלשהו. עובד ציבור, המעמיד את עצמו במצב של ניגוד עניינים.
- עובד ציבור, המשתמש במידע פנימי שבא לו במסגרת תפקידו למטרותיו הפרטיות
- עובד הציבור הפועל "בדרך הנוגדת את התנאים, שעל פיהם עליו למלא את תפקידו הציבורי".
- עובד הציבור הפועל בניגוד למדיניות עליה הופקד.
"במילוי תפקידו", מה זה?
בתחילת הדרך הפרשנות הייתה שהעבירה צריכה להיות ממש חלק ממילוי תפקידו. בגרוסמן ביהמ"ש שואל אם ההתנהגות היא הפרת אמון במילוי התפקיד. עם השנים, בשל הנסיבות, הרחיבו את הרכיב הזה. בגלל החשיבות שהמחוקק מייחס לערך המוגן של אמון הציבור ובשל העובדה שהדבר לא ניתן לכימות הייתה הרחבה זו. בימ"ש קבע שגם השימוש במעמד ובשם יכול להיות חלק מהעבירה.
כלומר, כאשר השר מטיל את מלוא עוצמתו, מעמדו ושמו כדי לקדם דברים לא ראויים – נפרש את התפקיד בצורה רחבה. השר ידע שניצול השם והמעמד יביא להתייחסות אחרת מצד אותם גורמים. כאמור, בהלכת שבס, שהזכרנו לעיל, בית המשפט קבע שאמון הציבור הוא חשוב, וכל אחד מהערכים עומד בפני עצמו.
מודעות לעניין העבירה
נדרשת מודעות – לא לפגיעה בציבור ולפסול שבמעשה, אלא לנסיבות: לכך שאתה עובד ציבור ולהתנהגות שלך. חשוב לזכור שלעובדי ציבור יש דין משמעתי, ולנבחרי ציבור אין. ניגוד עניינים הוא מדרון חלקלק. אלו חלק מהסיבות שוועדה בשם וועדת אשר תיקנה כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים.
עורך דין הפרת אמונים
מדובר בעבירה מסובכת מאוד, וכפי שניתן לראות, גם בתי המשפט חלוקים ביחס להפעלתה במקרים מסוימים. הרבה מהמעשים שבגינן תזומנו לחקירה באזהרה נמצאים ב"תחום האפור", ולכן מומלץ לכם מאוד להיעזר בעורך דין פלילי שמתעסק בדיון בעבירות אלה, ובעל ניסיון ביישום הלכות בית המשפט והחוק.
בסוף, כל מילה שתאמרו, כל כוונה שתספרו עליה בחקירה, יכולה להיות רלוונטית ובעלת משמעות בניהול ההליך. העונש על עבירות אלה אמנם "רק" שלוש שנים, אך המכה הציבורית לנבחר הציבור שמורשע בעבירה ממין זה – קשה במיוחד.